Werkexploratie

 

Een grote trend binnen de communicatie is verbeelden en beleven. Mensen willen dingen simpeler zien. Liever in beeld dan in tekst. Lange jaarverslagen zijn ouderwets; deze worden nu verwerkt in beeldende infographics (Passies, 2018). Zelf vind ik dit een positieve ontwikkeling. Ik ben ervan overtuigd dat beeldende communicatie sterker is dan middelen die via tekst hun boodschap overbrengen. Dit past bij één van mijn kwaliteiten, die veel te maken heeft met mijn kwaliteit plannen (zie kwaliteiten), namelijk ordelijk zijn. Ik breng graag orde in communicatieve boodschappen en wil het graag voor iedereen begrijpelijk maken. Dit kan met name door middel van beeld. Tekst is niet meer van nu. Ik vind ook dat de overheid nog veel communicatiemiddelen gebruikt die veel (moeilijke) tekst bevat. Hier zou ik graag, als ik klaar ben met studeren, verandering in willen brengen. Alles moet begrijpelijk zijn voor de gewone burger. 

Het belang van beeld is mij duidelijk geworden door het vak Beeldtaal. Ik vond dit altijd een interessant vak. Ik moest ter afsluiting van Beeldtaal onder andere een portfolio aanleveren met daarin verschillende beeldende opdrachten. De waarde (die ik al eerder had beschreven) 'begrijpelijkheid voor iedereen', komt met Beeldtaal naar boven. Beeld zoals foto's en video's, spreekt een grotere groep mensen aan dan stukken tekst. Ik vind dit een mooie ontwikkeling en het past ook bij mijn kwaliteit 'ordelijk zijn'. 

En voor de journalisten onder ons; begrijp mij niet verkeerd, schrijven is één van mijn passies. Maar wanneer het aankomt op een boodschap overbrengen op een breed publiek, ben ik een voorstander van beeld. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb